tisdag 29 november 2016

Sånt jag har funderat på.

-De där supersmala sugrören man alltid fick som barn. Hur värdelösa? Aldrig sett i nåt annat land än Sverige. De måsta ju ha varit typ gratis för fiken.

-Varför får man bättre sångröst när man är förkyld?

-Varför kan jag alla Sydamerikas huvudstäder buslätt precis när jag är på väg att somna, men aldrig annars?

-Är det sant att bruna höns = bruna ägg och vita höns = vita ägg?

-Varför är Celine Dions "It's all coming back to me now" den ohotat effektivaste låten att skriva romaaan till (tycka vad man tycka vill om artist och låt i övrigt)? Vilka andra låtar är också bra?

Mvh,
Snillen spekulerar

8 kommentarer:

Robert W sa...

Vad gäller äggen så hittade jag följande på Kronäggs sida:

Bruna och vita hönsägg är innehållsmässigt likvärdiga. Färgen på ägget beror istället på hönsstammen. Bruna hönor värper för det mesta bruna ägg och vita hönor värper för det mesta vita ägg. Äggets övriga egenskaper har ingenting med färgen att göra.

Så nu vet vi det :D

Amanda sa...

Tack magistern! ; )

Annika sa...

Bästa skrivlåt just nu: "Roll up your sleeves” med Meg Mac, bara för att min stackars huvudperson behöver känna lite hopp. Fascineras över att det är när jag skriver som jag går igång på typ ”hjärta och smärta”, men aldrig annars.

(Om sångrösten; En hes person låter lite som Edith Piaf eller Bonnie Tyler, i.e. som en riktig stjärna istället för amatör med mesröst. Eller nåt?)

Amanda sa...

"Fascineras över att det är när jag skriver som jag går igång på typ ”hjärta och smärta”, men aldrig annars."
Exakt?!

Om rösten: Tror du har en stark poäng. Upplever också att jag får bättre omfång & pitch, eller vad det heter?

Annika sa...

Ja, omfång! Har mycket litet utan hes.

Ninchen sa...

Tänker att Celine-låten funkar för att den är lite som ett drama ... en scen, eller teaterföreställning. Upp och ned och hit och dit, hjärta och smärta osv. En dramaturgisk kurva typ.

Jag är själv oerhört beroende av musik. Har alltid olika soundtracks genom livet. När jag skriver beror min motivation/inspiration mycket på min bakgrundsmusik. Det blir som en extra knuff i ryggen i uppförsbacke. På samma sätt kan en låt jag hör någonstans inspirera mig att skriva något helt nytt, jag får upp bilder/scener i huvudet. Jag hade nog haft svårt att skriva en skräckscen med Christer Sjögren mullrandes i bakgrunden (eller så kanske det faktiskt hade motiverat mig mer ... ibland blir man förvånad ...)

Hönsen och äggen har vi fått svar på. Sugrören. Minns tydligt hur det var mestadels kolsyra som passerade ... kanske var det ett sätt att reglera hur snabbt/hur mycket läsk som konsumerades (fast det tror jag inte på själv) eller miljömedvetenhet? Eller, som Du säger, gratis för fiken. Minns att jag ändå gillade dem lite. Kul att välja färger och ta fyra olika osv. De fanns i mängder på Dragörfärjan och användes friskt till att sörpla i sin Jolly Cola ...

Rösten. Minns Du artisten Cue? Eller vad han kallade sig. Niklas Hjulström heter han kanske? Som sjöng låten "Burning" från tv-serien Glappet. Den blev ju en megasuccé OCH han var störtförkyld när den spelades in. Det kanske är så att resonansen ändras, blir mer burkig och seg, töjbar, eller så är det helt enkelt så att man hör sig själv bättre inuti kroppen eftersom man är helt igenkorkad?

Amanda sa...

Många bra poänger här känner jag Ninchen!

Anna sa...

Jag vill lägga till att jag har träffat en grå höna som värpte gröna ägg. De smakade precis som vanligt.