lördag 7 januari 2017

Hej och välkommen till Mythbusters!
















(Helt appropå att jag just mördade en tvestjärtsjävul på toan då.)

Jo, det är ju så att jag har en kompis som är öron-näsa-hals-expert/kirurg. Och som är tillräckligt vänlig + ny i jobbet att hon ej hatar konstiga frågor från nyfikna som jag.

Min fråga till henne första gången vi hamnade ihop på puben var förstås: "Vad är det jefligaste du varit med om i jobbet?"

Hennes svar: "Tjejen som hade en väl etablerad insekt i örat. När jag störde den, och den kom utkrälande." *rys*

Ej en myt! De kryper alltså in om chansen ges!

Taco hej.
/Nu ska jag gå och öva på tracheotomy på mig själv eller närstående
p g av livrädd för kvävning. (Videogoogla och rädda liv! Kompisens bästa tips: "Det är några lager, men du fixar det om du måste. Dock kanske ej på dig själv.")

11 kommentarer:

lilla S sa...

"Vad är det sjukaste som hänt i ditt jobb" borde vara obligatorisk konversationsfråga med alla man träffar!

Amanda sa...

Exakt!

Lfthmn sa...

Jag dagdrömmer (OBS: sant) om att i à f ha en vag aning om hur man utför det. Har ju sett typ alla avsnitt av Cityakuten men är osäker på exakt var man ska sätta förskäraren om det kniper. En kollegas vän satte ev korvbit i halsen och dog på sin 45-årsfest. I det läget hade man önskat att någon åtminstone försökte.

Amanda sa...

Kolla youtube, finns flera bra riktiga filmer. Det är mindre blodigt än man tror. Och en inser att en behöver en jefligt skarp, liten kniv, samt en medhjälpare som 'håller isär'.
"emergency tracheotomy"

Annika sa...

Två av mina största nojjor i samma inlägg: insekt i örat och kvävningsdöden! Satte fiskbit i halsen när jag bodde själv, i paniken kom jag ihåg att Mirandra i SATC heimlichade sig själv mot diskbänken, provade och det fungerade! Annars hade jag nog f-n tracheotomyat (allt går att verba) mig själv!

Amanda sa...

Annika, jag är jääävligt osäker på om man fixar att skära sig själv där. Tenderar ju tuppa av rätt snabbt utan syre. Amputera sig själv, kejsarsnitta sig själv, ja dessa har ju hänt i verkligheten. Anyhow, jag har också varit nära att kvävas, heimlichade mig mot en badkarskant, fy helvete!

Annika sa...

Badkarskant, noteras som alternativ till diskbänken. Jag inser ju att den där syrebristen är en bitch, ska i vilket fall kolla in på youtube (eller borde väl snarare tvinga min sambo...?)

Amanda sa...

Kolla. Så jävla farligt är det inte. Min vänninna säger att det är enklare på barn (ie mjukare hud), fast småpilligare. Många lager. Kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=9EOUeWIz5yM

Amanda sa...

(Anser f ö att en borde få lära sig sånt här i skolan, i stället för innebandy, höjdhopp, orientering, panering och toppreding - f'låt alla idrotts- och hushållslärare.)

Annika sa...

Ja, livräddning är ju lite mer än att simma ryggsim och dra en sprattlande kamrat med sig, liksom. (Men alltså, det där var ju något trixigare än på tv när dom typ sobbar en tom bläckpenna i halsen på någon...)

Amanda sa...

Absolut trixigare, fast det där är ju dock en planerad (delvis?) permanent operation, tror man får vara lite rivigare i verkligheten. "Bättre att testa än att ingen gör något" säger min väninna.