onsdag 18 januari 2017

Mer död, eller snart-åttaåringen tänker till.






















"Jo mamma, jag har tänkt på (harklar sig högtidligt) ... din begravning."
"Eh ... okej?"
"En operasångare som jag hyr in, vad sägs om det? Du gillar ju sån musik."
"Ja. Vad fint. Vad ska sångaren sjunga?"
"Lätt: ABC-sången*. För du älskar ju ord, och ord kommer från alfabetet. Och så ska vi ha en food truck med varmkorv. Och vin. Och vi ska vara både ledsna och glada. Du vet ... känslosamma."
"Låter perfekt. Kunde inte ha planerat det bättre själv."
"Vill du att jag gör om ditt arbetsrum till ett museum också?"
"Nej tack, det behövs verkligen inte."
"Förresten mamma, jag tror mer på Book of Life [Mexikansk folklore-film] och grekisk mytologi än på Jesus. Fast mest tror jag på vetenskap." 

*OBS ej Anna Book-låten, han tänker på denna.



4 kommentarer:

Saga sa...

Min snartåttaåring tror också mest på vetenskap. "Mamma, det finns nog ingen som tror så lite på Gud som jag." Det är dock hans yngre bror som funderar på vilken dag jag kommer att dö.

cyndi sa...

Skönt att kunna luta dig tillbaka och bara låta ungarna planera allt.
Hoppas du hinner skriva några fler böcker innan du trillar av pinnen bara.

Amanda sa...

Japp, mycket funderingar blir det ...

Haha, det hoppas jag också!

Eva sa...

Haha fantastikt snart åttaåring du har!