fredag 10 mars 2017

Vad är ditt happy place?


Mitt är en trädkoja. Eller ännu hellre inuti ett jättestort urgammalt träd. Det är dit jag riktar tankarna när jag har svårt att sova, eller i stunder av alllmän kris (med andra ord dagligen). Har aldrig riktigt berättat det för nån, men det visar sig att dotten känner ungefär likadant. Därför har jag bokat in en asdyr minisemester till hösten i en brittisk lyx-trädkoja typ den ovan (vår enda semester i år, orka flyga). Typ glamping. Det har jag förresten tänkt att fråga: Hur stort är glamping i Sverige? Alltså glamorous camping. Lyxiga tält eller stugor med sängar och bacon och vin och toa och jacuzzi och grejer på nån sorts åker? Så att en inte behöver ta med sig ett skit alltså. Här i UK = superpoppis.

12 kommentarer:

Annika sa...

Glamping är på väg inom stugor/bo på lantgård, etc. Mest kanske pga att många turistföretagare här uppe i norr kommer från Schweiz/Tyskland från början. Mitt happy place är en stuga som inte finns men som vi skulle bygga om det inte vore för omöjliga strandskyddsbestämmelser. Gillar "din" trädkoja!

LoHe sa...

Ooo, det enda glampingställe jag kommer på är lyxiga trädhotellet i Norrland (Luleå?) men jag är nog inte rätt person att fråga. Låter ju annars som att det borde vara en hit :-)

Mitt happy place är en smula ekivokt. En situation snarare än ställe, men som får mig att känna mig trygg och avslappnad. Alla borde ha ett happy place eller motsvarande.

Louise

cyndi sa...

Glamping? Ingen aning. Vi kör vanligt tält och vanliga tillbehör.
Funkar fint.
Har trädkoja på gården. Helt olyxig så den kan vi nog inte hyra ut för glamping ;-)
Nåt som jag gillar är Hammocking.
Sova i hängmatta istället för tält.
Funkar nog skitdåligt med småbarn är jag rädd.


suziluz sa...

Glamping? Hahaha. Här är det friluftsfrämjandet, tält i minusgrader, gräva ner sitt bajs och elda upp pappret som gäller.

Och jag älskart.

Amanda sa...

Okej era självspäkare. Jag hör vad ni säger. Men masochist-camping-och-friluftsliv har jag personligen fått nog av. ; )

Anonym sa...

Oh jag önskar att jag vore en "friluftsfrämjar-människa" som älskade primitivt naturliv. Men det är jag nu inte. Tältade definitivt för sista gången i mitt liv för 15 år sen. Utanför Östersund. Det konstant regnigaste dygn jag upplevt. Såg inte hela Frösön för dimma! Vår 20-kgs hund avskydde situationen likamycket som matte. Han klamrade sig fast runt mina ben och vägrade släppa taget på hela natten. Han flåsade konstant så att vätan forsade även inne i tältet. Att jag inte slog ihjäl min man den natten fattar jag inte än idag. Han snarkade sig igenom hela helvetet. Jag behöver ingen lyx bara jag får en säng och kommer bort från köld och väta.. //Anne

Christin sa...

Glamping! I LOVE! Aldrig ens hört talas om uttrycket förut, och det är ju helt klart min stil på campinglivet, gillar inte alls att campa men kan absolut tänka mig att bo i tält med tjocka mattor, kandelabrar och regissörsstolar liksom. Och fin jäkla mat. Som nån annan lagar.
Vi bodde Islanna trädhotell nära Falköping, här i Sverige. Som Villa Villerkulla fast bland trädstammarna. Med en utanpåliggande veranda bland löven. Riktigt schysst!

Amanda sa...

Å, det låter fab!

Amanda sa...

P.S: För dig som vill glampa i UK; Här är bästa bokningssajten, efter vad jag har hört: https://www.canopyandstars.co.uk

Christin sa...

Men bra tips! Tack! Då kan vi göra två saker samtidigt: resa till England, glampa :D

Anette sa...

I norra Sverige finns två typer av trädboenden.
Granö beckasin finns mellan Umeå och Lycksele http://www.granobeckasin.com/boende/fagelnaste/
Och i Harads finns Tree Hotel http://www.treehotel.se/en/

Monica O Kolkman sa...

Sverige vet jag inte, men jag bor i Holland och där är Glamping stort. Men eftersom det här redan är populärt att hyra ett tält på en camping (och då oftast i Frankrike, Italien eller Spanien) så att man inte behöver ha sin egen uppsättning tältgrejer, så är steget över till Glamping inte så stort. Lite mer safari liksom...
Och vad som alltid slår mig är att campingarna nu för tiden är så lyxiga i sig själva, även om du bara har tält så har du tillgång till stora supermarkets, fina restauranger, massor av pooler, spa etc etc.
Annat var det på min tid som barn i Sverige där höjden av lyx var att få en varm dusch då och då.