söndag 16 april 2017

Tre frågor om Quorn tack?












Jag ska laga texmex (denna fina, traditionella gamla påskamad) till en familj vegosar (ej veganer, ej superstrikta).
Tacos på frusen quorn-färs och fajitas på frusna quorn-bitar tänkte jag.

1) Ska man tina innan stekpannan?
2) Har hört nånstans att man ska behandla olagad quorn som lagad köttfärrs, är det så? Alltså typ mest värma på och inte steka igenom/tills det blir lite brun yta?
3) Borde jag marinera eller göra en torr rub innan så att quornet får dra åt sig lite extra smak? Tänker typ tacokrydda mixad med matolja & soja?

STORT tack på förhand.
Eller:
Taco hej.
(obs vitsigt)

5 kommentarer:

Anna sa...

Använd precis som köttfärs, alltså stek i stekpanna släng i kryddor.
Quorn kräver dock mer kryddor än vanlig köttfärs, så ladda på med tacokryddorna.
//Anna

Amanda sa...

Tack!
Läste online att en kunde göra nån typ av sås först och sedan slänga i proteinet i typ 10 min, brev ok.

Amanda sa...

BLEV

lilla S sa...

Gjorde du någon typ av marinad innan? Tycker alltid det smakar mest... quorn. Och är svampigt. Föredrar sojafärs, särskilt den torra som håller hur länge som helst.

Amanda sa...

Nej men jag gjorde en tjock sås på reducerad lök, tomat, grönsaksbuljong, lite äppelcidervinäger och pås-krydda som fick koka ihop ca 20 min utan proteinet och sedan 10 min med proteinet.