måndag 10 juli 2017

Kan du förklara?




















Det finns en matgrej jag inte förstår vitsen med (och då är jag ändå matsnobb när jag är på det humöret).
Och det är: Pasta al dente.
Jag fattar inte grejen.
Okej, jag gillar inte överkokt pasta heller, men käkar tusen gånger hellre bamba-sladder än pasta med fast/hård kärna.
Har dessutom aldrig blivit serverad pasta al dente när jag varit i Italien (och jag har enbart käkat på bra ställen, annars kan det kvitta va, vem tror du jag är?).

Vad hungrig jag blev nu förresten.

7 kommentarer:

Simona sa...

Maaaaat!

Lo sa...

Håller helt med!
Tänker att det där med okokt kärna är en nervös missuppfattning av folk som till varje pris vill undvika att koka pastan för länge och därmed verka osofistikerade? Al dente, som jag förstått det, innebär att den ska vara "lagom", med visst tuggmotstånd, dvs ätas precis när den innersta delen också är färdig, men innan den yttre blivit alltför sladdrig.

LoHe sa...

What Lo said!

Plus: Riktig FÄRSK fin-pasta kan väl inte ha en såndär otäck hård kärna, som torkad ful-pasta har när den är "al dente"?

Amanda sa...

Tänker som ni, att det kan vara en missuppfattning.

Amanda sa...

P.S: Sen kan jag tycka att lite fiiinare torr-pasta-märken typ De Cecco (eller finare vet jag inte men goda i alla fall) rekommenderar för korta koktider.

DDT sa...

Håller med. Underkokt pasta är äckligt. Men tycker också att färsk pasta är en helt överskattad produkt. Har någon någonsin lyckats koka sådan lagom länge?

Amanda sa...

Jag gillar inte heller färsk pasta. Känns lite som en bluffgrej på nåt sätt?