lördag 19 augusti 2017

Att föda






























kan vara mycket farligt, smärtsamt, skrämmande och utlämnande.

Hade jag varit i Sverige så hade jag lätt spenderat min egen födelsedag, söndagen den 20 augusti, med att demonstrera mot krisen inom den svenska förlossningsvården.
Ska du?

Stockholm: Mariatorget kl 13
Gbg: Slottskogen (Plikta) kl 12
Malmö: Möllevångstorget kl 12.30
Kalmar: Larmtorget kl 13
Örebro: Slottsparken kl 12.30
Härnösand: utanför Ica Maxi kl 13 (marsch mot torget)
Linköping: Konsert & Kongress kl 12
Uppsala: hållplats Akademiska Västra kl 12 (marsch mot Stora Torget)
Enköping: Stora Torget kl 13
Jönköping: Rådhusparken kl 12.30
Eskilstuna: Fristadstorget kl 13
Östersund: Stortorget kl 13
Vänersborg: Centralstationen kl 12.45
Växjö: Centrallasarettet kl 12.45
Sollefteå: Erikshjälpen kl 12.40

2 kommentarer:

Annika sa...

Fanns demonstration längre norrut hade jag lätt spenderat dagen där! Bor i lappländska skogarna, och vid förlossningen var jag på fullt allvar tacksam över att det "bara" var 14 mil till BB i Lycksele, när det några år tidigare hotats med nedläggning och alternativen då legat vid kusten 22, respektive 26 mil bort. Min släkting fick inte plats på något BB i Stockholm vid sin förlossning, och födde till slut på en brits på en akutmottagning. Lika sjukt i norr som söder! (BB i Lycksele är för övrigt ett fantastiskt ställe, och jag skulle önska alla kvinnor att få föda barn på en sådan plats).

Amanda sa...

Helt jävla sjukt är det.