tisdag 12 september 2017

Every cheap ass trick in the book.

Eller i alla fall några, som Frida önskade i kommentar på tidigare inlägg.

På engelska kan man kalla tricken för 'tropes'. Olika genrer har sina egna tropes men ofta går det förstås att använda samma trope i helt olika genrer. Trope kan översättas till 'metafor' på svenska, men jag skulle snarare säga en mix av klyscha och ... scenario kanske? Scenarion som har samma mål: Att få oss läsare/publik att känna med karaktärerna. För det är när vi känner för och med karaktärerna som vi vänder blad/kollar vidare/köper nästa bok eller box-set.

Hur medvetna är (manus)författare om tropes? Ganska så mycket, skulle jag säga. Men det är förstås individuellt hur intuitivt eller avsiktligt olika författare använder dem. 


Hur som helst, här är några 'cheap ass tricks' eller 'tropes' som jag känner passar in på ett eller båda verken i mitt tidigare inlägg (Fröken Frimans Krig och Train to Busan):

Barn.
Djur.
Graviditet.
Självuppoffring.
Person visar en helt annan sida (tuffing blir mjukis, fjompa blir handlingskraftig, konservativ blir progressiv, ja du fattar).
Väldigt olika personer tvingas samarbeta mot ett gemensamt mål.
Tidspress.
Isolerad miljö.
Vem som helst kan dö; vi ska ju alla dö.
Desperat, maktlös hjälte står emot kraftfull antagonist.
Fattiga är (oftast) snälla, rika är (oftast) elaka; klasskamp.
"Fish out of water" = en outsider-hjälte som inte passar in i omgivningen/normerna.
Horan med ett hjärta av guld.
Korrupta eller odugliga myndighetspersoner.
Fiender finns där hjälten minst anar det.
Okonventionell kärlek.







10 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Själv dör jag av tristess när cheap ass tricks används. Jag borde nog bara läsa fackböcker.

Anonym sa...

Hurra! Du är ju bara bäst. Stort tack! /Frida

Amanda sa...

Hanna, hahaha, I know the feeling. Men ibland är det så bra gjort att en inte bryr sig som sagt.

Tack själv Frida!

Amanda sa...

P.S: Finns ju vissa jag tål mindre än andra ... (oväntad/oönskad) graviditet och dramaaatisk förlossning är nog den tråkigaste drama-skaparen jag vet.

Amanda sa...

P.P.S: Dock finns det ju fantastiska verk som använder just den troupen, säger jag som en brasklapp. Oliver Twist, Purpurfärgen, diverse härliga romance-romaner osv etc.

Amanda sa...

P.P.P.S ... för att inte tala om en viss ungdomsbok som en viss författare *host host* har skrivit ...

Hanna Lans sa...

Hahaha! Jag använder en oplanerad graviditet i min senaste. Inte som cheap ass trick dock. Ville skriva in pm(d)s-skit och ta med en oväntad familjesituation, so I'm off the hook. Visst?

Amanda sa...

Sure babe, om du säger så! ;D

Magnus sa...

Vill tipsa om tvtropes.com
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Tropes

Amanda sa...

Tack Magnus!